Általános ismertető

A gyógypedagógiailovastorna és lovaglás célja az általános vagy egy-egy részterületre korlátozódó fejlesztés, nevelés, szocializáció, elsősorban értelmi, érzékszervi fogyatékkal élő, vagy viselkedési, tanulási zavarokkal küzdő gyermekek részére. A terápiában különböző diagnózisú gyermekek vehetnek részt:

  • tanulásban és értelmileg akadályozott, mozgáskorlátozott
  • autista
  • súlyosan és halmozottan sérült
  • magatartási és viselkedészavarokkal küzdő gyermekek
  • súlyos kommunikációs zavarral küzdők

A gyógypedagógiai lovaglás döntő motívuma a ló partnerként, társként való elfogadása, a lóért és a többi lovasért való felelősségvállalás, a fegyelmezett, kitartó munka. A ló, mint terápiás társ, feltétel nélkül mindenkit egyformán elfogad, amely rendkívül kedvező a gyerekek pszichés állapotára, feloldja szorongásukat, befelé fordulásukat, kisebbrendűségi érzéseiket. Erősíti önbizalmukat, jó lehetősége kínál a kommunikáció fejlesztésre, segít a bátrabb kapcsolatteremtésre tágabb környezetükkel.

A mozgáskorlátozott gyermekek egy új perspektívából ismerhetik meg a világot, megtapasztalhatják a lovon ülve a harmonikus mozgás, gyakran az "önálló járás" élményét. A ló hátának íve és testének melege ellazítja a spasztikus izmokat, elősegíti a megrövidült izmok nyújtását és az ízületi mobilizációt. A ló háromdimenziós mozgásimpulzusai által javul a testtartás, az egyensúlyi- reakció, izomtónus, a mozgáskoordináció, a légzésfunkció és az egész mozgáskép összerendezettebbé válik.

A foglalkozások során a legfontosabb a lóval való közvetlen kontaktus, az állat testének melege, járásának ringása, melyek segítenek kikapcsolni a stresszokozó külső és belső ingereket, a sérült gyermekek számára kiszélesíti a világot, melyet teljesen más perspektívából látnak.

Fejlesztésünk menete

A lovas mozgásfejlesztés 3 éves kortól kezdődhet meg, ennél korábban nem javasolják az orvosok a rendszeres lovaglást. Egy előzetes elbeszélgetés után kezdődhet meg a fejlesztés. Először az a legfontosabb feladat, hogy a gyerekek megismerkedjenek és megbarátkozzanak a lóval. Megtanulják, hogyan kell viselkedni a közelükben, érzékeljék a ló jelzéseit, hozzászokjanak a környezethez, majd megismerjék a lóápolást, ló körüli tennivalókat. A ló felszerszámozásának elsajátítása, sorrendiség betartása, kapcsolatteremtő képesség fejlesztése. Ezután következi a lovaglás. A lóra való felszállás, leszállás, az ülésbiztonság kialakítása, egyensúlyt fejlesztő és minden izmot megmozgató gyakorlatok.

Az oktatás során a következő feladatokat igyekszünk megvalósítani a gyerekekkel:

  • biztonságérzet kialakítása a ló álló és lépő helyzetébe, izmok ellazulása
  • ülésbiztonság kialakítása, helyes ülés, tartás megtanulása
  • lépésben haladó lovon különböző izomlazító, izomerősítő gyakorlatok végzése a karra, lábra és törzsre, amit lehet eszközökkel vagy anélkül is végezni
  • a környezet bemutatása, megismertetése, ami által fejlődik a gyerek téri tájékozódása
  • a szimmetria megéreztetése, a helyes testséma, az önmagukról kialakított testkép fejlesztése
  • problémáktól, félelmektől való elszakadás, amelyet a figyelem elvonásával, játékos feladatokkal igyekszünk megvalósítani
  • gyakori tartáshibák prevenciója, vagy korrigálása különböző izomerősítő gyakorlatokkal
  • önfegyelem, önuralom fejlesztése, felelősségérzet növelése
  • kitartás, ügyesség fejlesztése, feladattudat erősítése
  • a lóval való folyamatos mozgásra figyelés segíti a pszichés és kognitív funkciók fejlődését, a gyerekek figyelme tartósabbá válik
  • a tanulási, részképességgel vagy magatartás problémával küzdő gyerekek fejlesztése, segítése játékos feladatokkal
  • a foglalkozások során az érzékszervek, mind a külsők, mind a belsők folyamatos ingereket kapnak, ami segíti a fejlődésüket

Nagymozgás fejlesztése

A leghatékonyabb "eszköz" maga a ló. A lóra való fel és leszállás, a ló hátán való egyensúlyozás, tornagyakorlatok végzése mellett különböző játékokkal, eszközökkel is segítjük a megfelelő mozgáskoordináció kialakulását.

Finommozgás fejlesztése

A lóápolás feladatai hatékonyan fejlesztik ezt a területet, illetve a ló mozgása közben végzett finommozgások gyakoroltatása, mely történhet eszközökkel, vagy a nélkül is.

Orientációs képesség fejlesztése

A lóval végzett földi munka: a ló vezetése különböző alakzatokban. Különböző mozgások végzése lóháton (pl.: karkörzés, megfordulás a lovon, keresztezett mozgások gyakorlása); lovastorna gyakorlatok; önálló lovaglás.

Kognitív képesség fejlesztése

A lóápolás feladatai mellett a lovon végzett célzott verbális és non-verbális gyakorlatok teljes figyelmet igényelnek, mely hatékonyan fejleszti a kognitív képességeket magának a gyakorlatnak és a ló mozgásának jótékony kombinációjával.

Kommunikációs képesség fejlesztése

A lovakkal való kommunikáció nagyon bensőséges kapcsolat, mely oldja a kialakult frusztrációt, elősegíti a megnyílást, az önismeret fejlődését.